Ismerd meg a könnyű verstanulás módszerét!

Konnyu-verstanulas

Közeledik a tanév vége, de most van csak igazán hajrá a gyerekeknek! Nálunk mostanában minden hétfőre meg kell tanulni egy-egy újabb verset. Ezért arra gondoltam, megosztom veletek a könnyű verstanulás zseniális módszerét, amit édesanyámtól, korábban gyakorló pedagógustól hallottam.

A könnyű verstanulás fejleszti a logikát

A gyerekek tanulási képességeinek fejlődésében, a tudásanyag elsajátításában nagyon nagy szerepük van a memoritereknek. A memoriter egy szöveg, tananyag vagy vers fejből, könyv nélkül való elsajátítását, memorizálását jelenti.

A verstanulás erősen fejlesztő hatású mind a gyermek logikájára, mind a gondolkodási képességére nézve. A memorizálás tágítja a memória kapacitását is, ami természetesen összefügg a beszédképességgel, valamint a szókincs nagyságával is.

 

A könnyű verstanulás módszere

A módszer alapja a kézírás, vagyis a megtanulandó vers/szöveg egészének vagy egy részének a kézzel történő leírása. A kézírás ugyanis segít az idegrendszernek a memorizálásban.

Nézzük meg a verstanulás módszerét egy konkrét példán keresztül. Móricz Zsigmond: A török és a tehenek című verse közepes nehézségű, így eldönthetjük, hogy nulladik lépésként először leírja-e az egész verset a gyermek, vagy rögtön az első lépéssel kezd.

 

  1. 1. A könnyű verstanulás első lépése

A vers elolvasása után kérjük meg a gyermekünket, hogy a mű valamennyi versszaka esetében írja le minden sor első szavát. Vagyis a példánkban:

Volt

Sose

Nem

Milyenek

 

Egyszer

Lát

Csudálkozik

Ilyenek

 

Én

Mi

Számlálgatja

Hány

 

Meg

Három

Fehéret

Meg

 

Nem

S

Ez segít neki vizualizálni, illetve memorizálni a verset.

konnyu-verstanulas2

 

  1. 2. A könnyű verstanulás második lépése

A következő lépésben már csak a felírt szavak első betűit hagyjuk meg, a szó többi részét töröljük:

V

S

N

M

 

E

L

C

I

 

É

M

Sz

H

 

M

H

F

M

 

N

S

Ha már ezzel a segítséggel jól megy a vers, jöhet a harmadik, utolsó lépés.

 

  1. 3. A könnyű verstanulás harmadik lépése

 Az utolsó lépésben már csak az egyes versszakok első betűjét hagyjuk meg, ezzel segítünk a gyerekeknek abban, hogy tudják, mi következik. Ha esetleg az első betű kevés lenne, akkor segíthetünk nekik úgy is, hogy minden versszak első szavát íratjuk le velük, és utána rövidítjük csak le az első betűre:

V(olt)

 

E(gyszer)

 

É(n)

 

M(eg)

 

N(em)

Ezt követően a gyermekek már segítség nélkül is el tudják majd mondani a verset.

 

Érdemes kipróbálni és minél előbb napi gyakorlattá tenni a könnyű verstanulás módszerét, hiszen a gyerekeknek tanévről tanévre egyre jelentősebb tudásanyagot, versmennyiséget, szöveget kell könyv nélkül memorizálniuk. Ez a módszer folyamatosan a segítségükre lesz az évek során, hogy megkönnyítse számukra a hosszabb, nehezebb versek megtanulását felső tagozatban, illetve a középiskolás évek során is.

 

Ha tetszett a könnyű verstanulás módszere, kérlek, oszd meg a cikket azokkal az ismerőseiddel, akiknek szülőként szintén segítséget, könnyebbséget jelenthet!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 hozzászólás