7 tipp, amivel elkerülheted idén az influenzát

influenza

Elkezdődött az új év, a gyerekek ismét suliban, oviban, a hőmérő pedig napközben is fagypont alatt. A legutóbbi hírek szerint „még” nincs influenza szezon, de egyre többen fordulnak influenzaszerű tünetekkel orvoshoz. Biztos vagyok benne, hogy hamarosan kitör a „járvány” is. (Csak zárójelben jegyzem meg, én szinte sosem nézek híradót, ilyenkor télen pedig egyáltalán nem, mert szerintem pszichésen „beszélik belénk” az influenzát, csak hogy mindenki szaladjon oltásért…)

 

Az influenza elkerülhető?

A válaszom egyértelműen igen. A családunkban még soha senki nem kapta el, pedig azért nálunk is sokat (voltak) betegek a gyerekek, különösen az őszi-téli időszakban. Ahogy a betegségek legnagyobb része, úgy az influenza elkerülése is a megelőzésen múlik. Nagyon érdekes cikket olvastam a napokban arról, hogy amit megeszünk, bizony óriási hatással van a szervezetünk vírusok és baktériumok elleni védekező képességére. Ez persze nem újdonság, mégis, talán elég lenne, ha kicsit tudatosabban táplálkoznánk, máris számos megbetegedéstől megvédhetnénk gyermekeinket és magunkat is.

 

Tippek és tanácsok, hogy az idei szezonban elkerüljön benneteket az influenza

 

1. Kevesebb cukor!

Már a csapból is ez folyik, de nyílván nem véletlenül. A glükózban, a fruktózban, a szacharózban, a mézben és a narancslében (!) lévő egyszerű szénhidrátok akár 5 órán keresztül is képesek blokkolni az immunrendszert, vagyis ennyi időn át védtelenné válnak a kórokozók ellen. Próbáld tehát a téli időszakban is minél jobban csökkenteni ezeket a típusú cukrokat gyermeked étkezésében. A közös sütés persze hatalmas öröm és élmény, de sütit készíthettek kókuszcukorral vagy almasziruppal is.

 

2. Narancslé – most akkor egészséges vagy nem?

Megmondom őszintén, ez egy kicsit engem is meglepett. Számos vizsgálat kimutatta ugyanis, hogy míg a narancs gyümölcsként rendkívül egészséges, tele C-vitaminnal, rostokkal és mikrotápanyagokkal, addig amint kifacsarjuk a levét, a cukorszint úgy megemelkedik, hogy 2 dl narancslében 24 gramm (!) cukor lesz. Ez majdnem annyi, mint amennyi egy pohár kólában van, és jóval magasabb az összes többi gyümölcslé cukortartalmánál. Vagyis ha el szeretnéd kerülni az influenzát, ne facsarj narancslevet a gyerekeknek!

 

3. Szedjetek, egyetek probiotikumot!

Évek óta próbálják eldönteni a tudósok, hogy érdemes-e probiotikumot szedni megelőzésre, immunerősítésre. Egy 2009-ben, az USÁ-ban, Wisconsin államban készült kutatás alapján a 3-5 éves gyerekek körében a lactobacillus acidophilus és a bifidobacterium animalis subsp lactis probiotikumok szedésének hatására óriási mértékben megemelkedett a kisgyermekek ellenálló képessége az influenzával és a megfázással szemben. A vizsgált 6 hónapos időszak alatt a gyerekek napi kétszer kaptak probiotikumot, aminek a hatására közel 73 százalékkal csökkent a lázas megbetegedések száma, az antibiotikumos kezelések szükségességének aránya pedig 84 százalékkal (!) lett kevesebb.

 

 4. Ugye ti is esztek elég zöldséget és gyümölcsöt?

Egy immunerősítésről szóló cikk elmaradhatatlan összetevője a zöldség és gyümölcsfogyasztásra való felhívás. Ahogy a cukorstop, úgy ez is mindenki számára jól ismert már. Mégis nem lehet elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos a szervezetünk számára a megfelelő mennyiségű friss gyümölcs és zöldség fogyasztása. Egy 2011-es berlini vizsgálat szerint zöldségekből és gyümölcsökből készült étrendkiegészítők adásával 20 százalékkal csökkent az enyhébb és erősebb megfázásos, influenzaszerű tünetekkel érintett napok száma a vizsgálatban részt vevő személyeknél.

influenza

 

5. Nagyon fontos a D-vitamin pótlás!

Te is észrevetted már, hogy nyáron jóval kevesebbet betegek a gyerekek? Bizony, ebben a napnak, és a segítségével a szervezetünk által termelt D-vitaminnak is nagy szerepe van. Mivel a téli időszakban nagyon keveset süt a nap, vagy ha süt is, az a sok réteg ruha miatt nem éri a bőrünket, szükség van a vitamin pótlására. Ez történhet a megfelelő élelmiszerek adásával (tojássárgája, sajt, gabonapehely, tengeri halak vagy halmáj olaja), de étrendkiegészítő szedésével is.

 

6. Víz, víz, víz!

Sokan nem is gondolnák, de bizony a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás is segíthet az influenza megelőzésében! Napi 8-10 pohár, vagyis 2-2,5 liter erősíti az immunrendszert azáltal, hogy oxigént szállít a sejtekhez, tápanyagokat a megfelelő szervünkhöz, illetve segít a káros anyagok szervezetből történő kiürítésében.

 

7. Irány a friss levegő!

Sokan azt gondolják, hogy télen, a nagy hidegben nem jó kivinni a gyerekeket, mert könnyen megfáznak. Azonban ennek épp az ellenkezője igaz! A friss, csípős levegő megfelelően vastag ruházat mellett ugyanis elengedhetetlen az immunrendszer egészséges működéséhez, így az influenza, illetve a megfázás elleni küzdelem során. Kitisztul a tüdő, jobb kedvünk lesz, és még D-vitaminhoz is juthatunk, ha süt a nap. Irány tehát szánkózni, korizni, síelni, hóembert építeni vagy egyszerűen csak sétálni egy nagyot az üde téli levegőn!

 

További immunrendszert támogató tippeket olvashatsz ebben a cikkemben is: Mivel támogasd gyermeked immunrendszerét tanévkezdéskor?

Neked van jól bevált praktikád a téli megfázás, illetve az influenza elkerülésére? Ha igen, oszd meg velem hozzászólásban!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.