Hogyan rendezd át gyermeked szobáját iskolakezdéskor?

 

A KLON Design tulajdonosának, Klucsik-Lengyel Orsolya Noémi lakberendezőnek az írása.

Iskolakezdés előtt jellemzően elgondolkoznak a szülők azon, hogyan újítsák meg a gyerekszobát. Ilyenkor általában lecserélik a leesés gátlós ágyat, és ekkor kerül a szobába a kis rajzasztal helyett az íróasztal is. Mire érdemes figyelni az átrendezéskor, hogy hosszú távon is megfeleljen az elrendezés? Erre kaptok választ ebben a cikkben.

Új funkciók iskolakezdéskor

Ahhoz, hogy a gyerekszoba elrendezése hosszú távon is megfeleljen, érdemes átgondolni milyen funkciókat lát el a szoba. A gyerekszoba általában egy komplex tér, ahol rengeteg mindennek helyet kell kapnia. Dolgozó, háló és nappali is egyben. A gyerkőc saját tere.

 A gyerekszoba fő alkotóelemei:

  • az ágy,
  • a különböző tároló eszközök,
  • az asztal és
  • a szabad terület.

Vegyük sorra ezeket:

 

 1. Ágy

 A szoba alapterületében ez az a tárgy, ami a legnagyobb helyet foglalja el, így ennek a helyét érdemes legelőször kitalálni. Mivel az ágyban leginkább este vagyunk, így nem feltétlen szempont, hogy ablak közelében legyen, az éjjeli lámpa adja meg a fényt. Sokan sokfélék vagyunk, így mindenkinek más szempontja van az elhelyezésére. Van, aki azt szereti, hogy az ágyból rálásson az ajtóra, vagy az ágyból fekve kilásson az ablakon, esetleg épp’ kuckósítani lehessen az ágy környezetét. Ezeket érdemes figyelembe venni iskolakezdés előtt, az ágy új helyének kitalálásakor.

Méretét tekintve legalább 80×200 cm méretű fekvőfelületben gondolkozzunk, tehát iskoláskorban az ágy már lehet nagyméretű. Figyeljünk arra, hogy a kerettel, fejvéggel együtt ez sokkal nagyobb is lehet.

Ha hosszú távon gondolkodunk és a hely is elegendő, akkor bekerülhet egy 120×200 vagy 140×200 cm méretű ágy is, vagy akár kihúzható/kinyitható ágy is megfelelő lehet. Ez nagyon hasznos a barátok ott alvásakor.

 

2. Tárolás

Ez a funkció foglalja el a másik legnagyobb területet a szobából. Érdemes átgondolni, mit fogunk itt tárolni. A gyerkőc kabátjait, cipőit és ágyneműit is itt tároljuk, vagy csak a felső- és alsóruházatot. Esetleg van gardrób – ahova a ruhák kerülnek –, és a szobában csak a játékokat, könyveket kell tárolni? Ha ezeket végiggondoltuk, akkor már látszik, hogy mekkora tároló mennyiségre van szükség az iskolakezdés előtt. Kell-e 60 cm mély szekrény akasztós résszel, vagy elég a 30-40 cm mély polc.

3. Asztal

Óvodás korban az asztal és a szabad terület még szinte egybeolvad, hiszen ekkor a gyerekek általában egy alacsony asztalt használnak kis székekkel. Azonban iskolakezdéskor az íróasztal elhelyezésével már elkülönül ez a két terület.

Egy általános íróasztal esetén 75 cm magasság az ideális 45 cm magas székkel, tehát 30 cm magasságkülönbség a megfelelő. Iskolakezdés idején azonban a gyerekek törzsmagassága még alacsonyabb, így a 30 cm különbség inkább kisebb legyen. Léteznek változtatható magasságú asztalok és persze székek esetén is van mód a változtatható ülésmagasságra.

Szék esetén érdemes átgondolni, hogy mi a legmegfelelőbb. 3 fő verzió van:

  • fix lábú, fix üléssel,
  • fix lábú, forgó üléssel,
  • görgős lábú, forgó üléssel.

Szőnyeg esetén a görgős szék problémás lehet, illetve a gyerkőc magának is nehezebben tudja odaállítani. Az ergonómiai kialakítására is oda lehet figyelni, de mivel ők várhatóan nem napi 8 órában fognak ott ülni, így ez kevésbé jelentős.

 

Az asztal kiválasztásakor fontos tudni, hogy az emberi vállszélesség 60 cm, a legkisebb asztal szélességet ehhez érdemes igazítani, vagyis minimum 1 méter széles asztalban érdemes gondolkodni. Alsó tárolás 1 méter szélesség esetén ne legyen, hiszen ekkor a lábtérből vennénk el a helyet. Ha az asztal alatt fiókos tárolót is szeretnénk, akkor legalább 120 cm széles asztalt válasszunk. Az asztal fölötti tárolást is érdemes átgondolni (ceruzák, tollak, könyvek). Kis méretű asztal esetén lehet a falra terjeszkedni, vagy egy mellette lévő komód, vagy bútor oldala is megfelelő lehet.

A természetes fény az asztal esetén a legfontosabb. Legjobb, ha az asztal szemben van az ablakkal (ha radiátor van alatta, akkor szellőzőnyílás vágható az asztallapba). Ha ez nem megoldható, akkor a gyerkőc jobb vagy bal kezessége függvényében válasszuk ki, hogy melyik falra forgatjuk át. Tehát ha jobb kezes, akkor úgy helyezzük el, hogy bal oldalról jöjjön a fény. Térben álló asztal esetén is vegyük figyelembe a fényviszonyokat.

 

4. Szabad terület

A szabad terület óvodás korig a padlót jelenti. Ahogy nőnek azonban a gyerkőcök, egyre inkább fölfelé terjeszkednek, iskolakezdéskor már asztal és fal lesz belőle – poszterek, kitűző táblák, kis polcok. A gyerekek egyedisége, személyisége így tud kibontakozni. Kiteszik az alkotásaikat, azokat a tárgyakat, melyek sokat jelentenek nekik. Fontos, hogy ezt a területet megadjuk a számukra.

 

Ha több gyermek lakik egy szobában, akkor az alkotóelemeket még jobban át kell gondolni, hogy mindegyiküknek meg legyen a személyiségéhez megfelelő terület és felület. Olyan helyen aludjanak, ahol jól érzik magukat, elegendő tároló hely álljon rendelkezésükre, és legyen saját szabad területük, ahol kibontakozhat a személyiségük.

 

Ha tetszettek a tippek, kövesd Facebook oldalunkat is!

 

 

Ha tetszik az oldal, kövess minket! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.